TV4-nyheterna

Valkampanjen

måndag 9 augusti 2010

Premiär!

Hej och välkomna!

Det första inlägget på den här bloggen kommer från mig, Annika Nyberg. Jag blev medlem i Miljöpartiet (MP) 1996 och har haft förtroendeuppdrag i Botkyrka kommun sedan dess. Nu är jag bl.a. ersättare i kommunfullmäktige. Det tog inte lång tid förrän jag märkte att jag satt på "fel sida" i salen, dvs på majoritetsidan tillsammans med S och V.

S och V lade det ena tokiga förslaget efter det andra som naturligtvis röstades igenom med hjälp av MP, samtidigt som vettiga förslag från oppositionen röstades ner. Även de förslag som lades fram som går helt i linje med MPs ideologi röstades ner av majoriteten inklusive MP.

Jag blev chockad när jag insåg hur mycket själva samarbetet med S och V betydde för MP. Så mycket att man röstade ner sådana förslag man själv borde ha lagt men inte vågat eftersom "storebror" kanske skulle misstycka.

Det var då jag började prata om problemet med Ardavast Reshdouni. Klart han redan kände till det men kände sig maktlös till viss del. Han tröstade sig med sitt ordförandeskap i miljö- och hälsoskyddsnämnden och andra förtroendeuppdrag där han ändå kunde påverka. Jag började försiktigt föreslå att det kanske kunde vara värt ett försök att diskutera ett samarbete med allianspartierna.

Eftersom det är allianspartierna som lagt vettiga förslag med miljöprofil blev de mycket intresserade när vi kontaktade dem för att diskutera ett samarbete i valrörelsen. De har vett på att ta tillvara på den erfarenhet och kompetens som Ardavast har. De har också varit mycket hjälpsamma i vårt gemensamma arbete.

Det är verkligen riktigt roligt att se vilket stort genomslag nyheten om ett samarbete med Alliansen i Botkyrka har fått. Här på bloggen kommer vi att lägga in lite länkar till de olika mediainslagen som bevakade nyheten, likaså trevliga och kloka blogginlägg med kommentarer. Vi kommer också att berätta om vad vi håller på med i valarbetet, så HÄNG MED!

Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar